RECENZE: "THE SUN IS ALSO A STAR"

6. srpna 2018 v 15:00 | F R A N |  BOOKS

Tahle kniha teď v červnu vyšla i v češtině, já ji ale před dvěma lety koupila v New Yorku a četla jsem ji v angličtině ještě před jejím českým vydáním. Proto budou úryvky v angličtině, jelikož český překlad u sebe nemám, a i můj pohled na knihu může být angličtinou ovlivněný. Samozřejmě v knize nerozumím každému jednotlivému slovu a překladatel občas knihu trochu pozmění, proto je možné, že kdybych ji četla přeloženou, zanechala by ve mně jiný dojem. Každopádně, tohle je druhá kniha od autorky Nicoly Yoon, která před třemi lety prorazila s knihou "Everything, Everything" (česky "Všechno, úplně všechno"), která byla i zfilmovaná. Z knihy "The Sun Is Also a Star" (česky "Slunce je také hvězda") se mimochodem film chystají udělat také.

Everything happens for a reason. This is a thing people say. My mom says it a lot. "Things happen for a reason, Tasha." Usually people say it when something goes wrong, but not too wrong. A nonfatal car accident. A sprained ankle instead of a broken one.

Natasha se jednoho rána vydá do rušných ulic New Yorku, aby se naposledy pokusila zabránit deportaci jí a její rodiny zpátky na Jamajku. Je to holka, která věří ve vědu, zajímá se o vesmír a rozhodně nevěří všem těm řečem ohledně "lásky na první pohled". A pak potká Daniela, což je korejský kluk, který tajně píše básničky a chystá se na přijímací pohovor na medicínu, aniž by vůbec stál o to ji studovat. Tihle dva spolu stráví jeden celý den v New Yorku a zkouší sami na sobě experiment, který má dokázat nebo vyvrátit, že láska se dá měřit vědou. Ovšem Natashe pořád hrozí deportace a mimoto rodiny jich obou se nezdají být z jejich vztahu příliš nadšení…

Knihu jsem si v knihkupectví vybrala proto, že asi půl roku předtím jsem si v Anglii koupila "Everything, Everything" a to mě nejen zaujalo a bavilo, ale i jsem dobře rozuměla angličtině, kterou byla knížka napsaná, protože jazyk v ní nebyl nijak zvlášť náročný. Jinak bych si ale "The Sun Is Also a Star" asi nevybrala, protože ačkoliv má moc hezkou obálku, anotace na zadní straně mě moc nezaujala. Přesto jsem ji ale koupila a o rok později se i dokopala k tomu, ji přečíst.

People spend their whole lives looking for love. Poems and songs and entire novels are written about it. But how can you trust something that can end as suddenly as it begins?

Bohužel, autorčina první kniha se mi líbila o dost víc. Nevím, jestli to bylo tím, že měla větší námět, což spisovatelka zvládla lépe nebo proto, že měla o dost sympatičtější postavy nebo zkrátka byla lépe napsaná, ale "The Sun Is Also a Star" u mě moc nezabodovala. V první řadě jsem vážně nesnášela oba hlavní hrdiny. Natasha byla nepříjemná a pořád věda sem, věda tam, Daniel zase byl romantik a zaníceně to obhajoval, tak moc, až jsem to ani jednomu z nich nevěřila. Přišlo mi, že jsou oba hrozně umělí a mimoto mi byli protivní. Pak mi přišlo, že tam byly části, kdy se nic moc nedělo a kdy mě kniha vážně nebavila a už jsem se dost těšila, až ji dočtu. Byla jsem z ní sem tam vážně otrávená.

Na druhou stranu, kniha má i své plusy a to hned několik. V první řadě mi přišly vážně zajímavé ty "vsuvky", které v příběhu byly - vzpomínky Natashy i Daniela, příběhy jejich rodičů ale hlavně nahlédnutí do životů okolních "nedůležitých" lidí. Skoro každý, koho ti dva za ten den potkali, tam měl svoji kapitolku, kde se mluvilo o jeho životě, o něčem, co se mu stalo nebo co se mu honilo hlavou - servírka v korejské restauraci, sekretářka, právník… Mimoto tam byly i různé kapitolky věnované faktům, třeba o tom, jak to bylo s vlasy u černošek nebo o tom, jaké jsou v těle chemické procesy, když se člověk zamiluje. Ovšem časté střídaní vyprávění Daniela a Natashy, které se střídaly v podstatě po dvou stránkách, mi někdy přišlo až otravné.

"All I know is I like to do it. I really like to do it. I have thoughts and I need to write them down, and when I write them down they come out as poems. It´s the best I ever feel about myself, besides-"
I stop talking, not wanting to freak her out again.
She raises her head from the sofa. "Besides what?" Her eyes are bright. She wants to know the answer.
"Besides you. You make me feel good about myself too."

Pak tam bylo poměrně dost hezkých myšlenek. Ti dva spolu za ten den probrali spoustu témat (takových těch, které byste taky rádi s někým probírali, nejlíp ve tři ráno na střeše, ale nikoho takového nemáte) jako víra v Boha, budoucnost, Danielovo psaní a Natashy věda, láska, vztahy s rodiči a tak. Kniha taky měla docela dobrý konec. Bála jsem se, že zakončení ten děj ještě úplně dorazí, ale naopak mě překvapilo, jak šikovně a hezky to spisovatelka zakončila. A další zajímavou věcí, byly rodinné vztahy těch dvou. Řešil se tam rasismus a korejští rodiče, kteří své dva syny tlačí do věcí, o které oni možná ani nestojí, řešil se tam vztah dcery a otce, který ji zradil, vztah mezi dvěma bratry. Myslím, že na knize není moc zajímavý děj, ale spíš aspekty úplně obyčejných životů, které se v ní skrývaly.

"The Sun Is Also a Star" se určitě nezařadilo mezi mé oblíbené knihy a nejsem si vůbec jistá, jestli se někdy přiměju k tomu, číst ji znovu. Nebyla tam jediná postava, kterou bych si oblíbila a do čtení se mi kolikrát vůbec nechtělo. Určitě ale není na škodu přečíst si to aspoň jednou. Není to špatná kniha a spoustě lidí se určitě bude líbit a pokud ne, ztráta času to není.

For a really good apple pie, you need the arts. For an apple pie that can last for generations, you need the printing press and the Industrial Revolution and maybe even a poem.
To make a thing as simple as an apple pie, you have to create the whole wide world.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.